Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Kids Birthday tickers

Thursday, 4 December 2014

Cabaran Negara Pencetus Idea


Salam Keharmonian


Memetik sedikit ucapan terbuka YB KJ di UTM semalam,kita sedang ke arah berubah dari negara pengeluar /pemasangan kepada negara pencetus idea ( from world factory to world laboratory).

Cabaran nya kita perlu menjadi hub pengetahuan,sebelum kita boleh menjadi pencetus idea yang kreatif itu. Minda watan kita perlu dididik dari anak-anak lagi untuk berfikir dan berani memberi idea. Dari bersendiri kepada berkongsi, dari nonton tv kepada meniru varsi, dari menyepi kepada mahu memberi, dari main lori kepada tahu betul kan lori.

Namun ada cabaran yang  lebih besar dari itu, minda ibu bapa yang melahirkan generasi ini yang perlu DIBERSIH-CUCI

Dalam gambaran ibu bapa, jika anaknya tak masuk universiti, anaknya gagal hidup. Jika anaknya sekolah teknik, anaknya kurang hebat dari anak jiran. Bila anaknya tamat belajar, mesti kerja dengan kerajaan, terjamin, kalau nak ber bisnes, pasti ditentang habis-habisan. 

Lalu, ini lah cabaran pembangunan insan alaf baru. Pembelajaran atau cetusan idea bukan lah hanya dalam persegi kelas darjah, mahupun ternamanya universiti, atau cemerlangnya SPM si anak. Atau pun, senangnya hidup pekerja kerana dia orang kerajaan, ada EPF, ada pencen, senang beli rumah, anak dapat pinjaman buku teks.  

Cetusan idea lebih daripada itu, ia hadir tanpa perlu ada bilik darjah, tanpa perlu ada segulung ijazah mahupun sekeping geran tanah. Maka ibu bapa perlu dikhabar-khabar kan dengan orang-orang teknikal juga hebat, berani ber bisnes juga hebat, bermain muzik juga hebat waima yang kerja baiki lori juga hebat. 

Bila semua sudah faham, barulah mudah mencetus ilham anak bangsa. Berani berideologi, berani berdikari untuk memberi sumbangan dalam "intellectual property". Dan pada akhirnya, impian membina negara bangsa yang kreatif dan innovatif akan terlaksana. 

Ia bukan sekadar dasar yang dibuat, namun ia adalah "actionable knowledge" yang hebat. 


1 comment:

Thank you for reading.
Spread your Love here. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...