Faedah Tulis Tangan

Salam Keharmonian,

Dalam era moden kita, bilamana kita sering dilambakan dengan gadjet, lalu kita terus lupa mencatat nota melalui kaedah "tulis tangan". Kita sibuk menaip mahupun menggunakan tab kita merekod kan segala macam perkataan yang keluar daripada mulut penceramah mahupun guru kita.

Lalu kita lupa tentang kepentingan dan kebaikan mencatat nota dengan cara "tulis tangan". Malah diri saya sendiri lebih gemar mencatat apa yang saya faham berbanding membaca nota yang disediakan oleh pihak penganjur. Pernah juga saya dikatakan ketinggalan zaman kerana mencatat menggunakan ipad saya, tapi saya rasa lebih selesa menulis secara konvensional.


Walaupun menaip itu lebih pantas daripada menulis tanagn, namun yang perlahan itu yang bersesuaian dengan konsep pembelajaran.

Menurut seorang pakar psikologi Pam. A Mueller dari Princeton University dan Daniel M. Oppenheimer dari Universiti of California, mengesan betapa buruk nya kesan menggunakan laptop atau telefon pintar sewaktu mengambil nota dalam kelas. Kerana menulis tangan yang perlahan itu lebih baik kerana ia melambatkan proses pembelajaran dan proses memasukan ilmu ke dalam minda. Ini kerana dengan menaip semata, proses itu tidak melibatkan sebarang proses "critical thinking", manakala dalam proses menulis tangan dalam menulis nota , otak kita akan meransanag saraf dengan jumlah pengetahuan yang kita tulis.


Melalui satu penyelidikan sains, walaupun kita tidak dapat mencatat kesemua perkataan yang kelaur daripada mulut penceramah/guru, namun frasa-frasa yang kita dapat untuk ditulis itu yang dikira pakai oleh otak kita. Kerana otak kita menganggap bahawa itulah "frasa-frasa" penting yang perlu diingat. Seterusnya, kita hanya akan menulis dengan "ayat yang kita faham" bukan ayat yang orang lain faham. Lalu proses ini lah yang amat berharga, kerana kita telah berjaya memasakan info ke dalam otak kita.

Dan atas sebab itu juga, kanak-kanak yang kreatif lebih berminat menconteng kerana sesungguh nya ia dapat meransang otak mereka berfungsi.



 

Seorang pakar psikologi berbangsa Perancis, Stanislas Dehaene berkata, sehinggakan samapai satu ketika kita akan melarikan diri untuk menghadap laptop, dan terus menulis secara konmvensional kerana aad satu nueron dalam perkataan yang kita tulis bakal berhubung terus dengan mental stimulasi otak kita. Akhirnya kita patut merasakan , pembelajaran adalah mudah dengan cara konvensional.


Comments

Popular Posts