Seni Balairong Seri

Sehebat nama nya, begitu jua apa yang difikirkan.

Melangkah kaki ke kelas ini, hati ini berdebar bertanya, apakah konten yang bakal dibuka kan? Adakah mencari kewujudan sistem beraja Melayu? Adakah penggunaan kata-kata indah di hadapan tuanku? Adakah tentang tatacara bertemu tuanku?

Sesungguhnya itu semua bukan seperti yang dijangka kan.


Ia adalah tentang SENI BERUNDING dan BERURUSAN RASMI.


Apakah itu?

Adat budaya halus. 

Suatu Seni untuk Mengetahui Apa yang Betul untuk dilakukan pada masa yang Betul dengan Cara yang Betul.


Hidup ini jangan terlalu banyak berlagah. Banyak kan berdiam untuk lebih banyak memahami. Yang banyak bercerita itu lebih banyak ternampak lemahnya. Mengangguk untuk sesuatu yang bukan kita prinsip kan boleh jadi adalah batu loncatan untuk mereka mengkagumi kita.

Kita jangan mudah sentap. Jangan terlalu ikut perasaan, semua nya mahu dibantah. Memenangkan seseorang untuk kita menang nampaknya sangat sukar. Namun andai kita bisa faham PERSONALITI kita dan kenal lawan kita. Kita mampu laku kan dan mampu bahagia dengan cara itu. Belajar berdamai dengan diri.

Sekuat itu juga, usang bersaing dengan orang lain. Fahami setiap insan punya keupayaan berbeza. Kita juga punya kekuatan kita tersendiri. Andai kita telah faham ini secara total nya, kita mampu berunding dengan sesiapa sahaja, kerana kita tidak berasa terancam mahupun terbeban dengan kekuatan orang lain.

Terpenting, kenali personaliti diri juga kenali pihak lawan kita. Dengan itu, kita mudah melangkah masuk ke balairong seri, membuka kata berunding bicara. Kita bakal melangkah keluar dengan sebuah penghormatan.



Comments

Popular Posts